وجود هرگونه محتوای تکراری ممکن است برای رتبهبندی سایتتان در موتور جستوجو خطرناک باشد.
چرا محتوای تکراری بد است؟
مانند مشکل www یا غیر www بودن وبسایت، در جوملا، محتوای تکراری محتوایی است که در چندین لینک تکرار شده باشد. چه این کار از قصد انجام شده باشد (کپی-پیست محتوا) یا تکرار تکنیکال باشد (مثل مشکل www یا غیر www) برای گوگل اهمیتی ندارد. در هر دو صورت، ممکن است برای رتبهبندیتان مضر باشد. چون گوگل نمیتواند تشخیص دهد که کدام یک از این مطالب اصلی است، و بنابراین بودجه خزش سئو را بین دو لینک تقسیم میکند، ولی با رتبهبندی پایینتر این کار را انجام میدهد. شما بایستی مطمئن شوید که محتوایتان منحصربهفرد است و از جایی دیگر کپی نشده، یا در بخشهای مختلف سایتتان تکرار نشده باشد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که یک صفحه با چندین لینک مختلف قابل دسترسی نباشد.
محتوای تکراری در جوملا
بسیاری از نرمافزارهای مدیریت محتوا که بهصورت منبعباز عرضه میشوند، امکان ایجاد مشکلات محتوای تکراری را دارند. جوملا نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی وقتی در تنظیمات جوملا، لینکهای سازگار-با-سئو را فعال کنید، لینکهای غیر سازگار همچنان وجود دارند. این یعنی دو لینک با محتوای یکسان وجود دارد؛ که اغلب بیشتر از دو لینک نیز هست. دلیل وجود لینکهای تکراری عبارتند از:
- به طور مشخص در جوملا: دسترسی به یک مطلب از طریق چندین آیتم در منو (که به خاطر تنظیمات اشتباه در مدیریت سایت است.)
- مشکلات www یا غیر www، همان طور که در مطلب پیشین توضیح داده شد.
- حتی در صورت فعال بودن لینکهای سازگار با سئو، لینکهای غیر سازگار باز هم قابل دسترسی هستند. مانند این نمونه:
/index.php?option=com-content&view=article&id=2 (و نمونههای زیاد دیگری)
- صفحاتی به html، index.php و غیره ختم میشوند، همان اطلاعاتی را نشان میدهند که صفحات بدون index نمایش میدهند.
- وجود پارامترهایی مانند …/page1?font-size=large در لینک.
- اسلشهای انتهای لینک
- مشکلات حروف بزرگ و کوچک (همیشه لینکها را با حروف کوچک بسازید.)
- صفحاتی که دارای مسیرهای درونی (مانند تب) هستند: گاهی هر تب یک انکر لینک (anchor link) مختص به خود را دارد. مثل /page#tab1، /page#tab2 و غیره. تمام این تبها در یک صفحه هستند ولی گوگل ممکن است هر کدام از این تبها با لینکهای مجزا ببیند. برای صفحاتی با این شرایط بهتر است از تنظیمات کنونیکال استفاده کنید.
داشتن صفحاتی که از طریق چند لینک قابل دسترسی هستند، میتواند برای رتبهبندی سایتتان مضر باشد. پس بهتر است که از این مسئله اجتناب کنید. این امر از راههای مختلف امکانپذیر است. از بعضی میتوان بهصورت تکی استفادهکرد؛ همچنین میتوان چند تکنیک را با هم ترکیب کرد تا کاملاً از شر محتوای تکراری در امان باشیم:
تنظیمات صحیح برای منو
یک علت بسیار رایج در ایجاد محتوای تکراری این است که یک مطلب را به چند آیتم در منو لینک کنیم. راه حل رایج آن هم این است: گاهی باید مطلبی که از طریق منوی اصلی قابل دسترسی است، از طریق یک آیتم در منوی فوتر نیز قابل دسترسی باشد. در این مورد، جوملا برای هر دو آیتم در منو یک لینک یکسان میسازد. بگذارید دو نمونه را مقایسه کنیم.
- چنانچه یک منو به نام محصولات و برای هر محصول یک آیتم زیر منو دارید، لینک مطلبتان در مورد محصول صندلی به این صورت تولید میشود : /index.php/product/Chair
- اگر همان مطلب را از طریق منوی فوتر نیز قابل دسترسی باشد، اما بهصورت مستقیم (نه بهصورت یک زیر منو)، لینک آن به این صورت تولید میشود: /index.php/chair
جدا از چند موضوع کوچک مثل مسیر سایت یا اختصاص ماژول، این صفحات یکسان بوده و در بحث محتوای تکراری مشکلات جدی به حساب میآیند. بخشی از این مشکل به خاطر نحوهی کار جوملا است، ولی میتوانید در موارد بسیاری آن را حل کنید.
- گاهی منوی اصلی در فوتر نیز تکرار میشود. تا زمانی که دقیقاً یکسان هستند، به راحتی منوی اصلی را در فوتر نیز منتشر کنید و منوی جدیدی با لینک یکسان نسازید.
- شما اغلب واقعاً به یک منو با لینکهای مختلف نیاز پیدا میکنید. در این مورد، در نظر بگیرید که لینک جدیدی نسازید بلکه از نوع آیتم منو (نام مستعار گزینه منو) (زیرمجموعهی سیستم لینکها) استفادهکنید. این کار شما را به راحتی به مطلب مورد نظر در آیتم منوی اصلی میبرد و هیچ لینک جدیدی ساخته نمیشود.
با کمی خلاقیت، گاهی راه حلهای این چنینی به فکرتان میرسد.
از تغییر مسیر 301 استفادهکنید
هرکس که بهصورت جدی به سئو فکر میکند باید دیر یا زود از تغییر مسیر استفاده کند. از این مفهوم معمولاً برای حل مشکلات کوچک استفاده میشود. ولی گاه باید از آنها برای هدفهای بزرگ استفاده کنید؛ مثلاً بعد از طراحی مجدد سایت یا انتقال آن به دامنهی دیگر.
استفاده از تغییر مسیر 301 یعنی به بازدیدکنندهای که به آن لینک وارد شده بگویید این لینک برای همیشه به آدرس دیگر (301 بیانگر همین است) منتقل شده است، لطفاً به فلان آدرس بروید. میتوانید از تغییر مسیر برای انتقال ترافیک از لینکهای تکراری به لینکهای اصلی بهره ببرید. برای نمونه: اگر کسی برود به:
https://asotech.ir/index.php?option=com_content&Itemid=125&catid=15&id=18&lang=fa&view=article
که به لینک زیر هدایت میشود:
https://asotech.ir/seo/duplicate-content
میتوانید یا در فایل .htaccess یا با استفاده از یک اکستنشن مثل 4SEO، که اکستنشن بسیار خوب و کاربردی است، تغییر مسیر 301 را انجام دهید.
انواع دیگر تغییر مسیرها نیز وجود دارند ولی تنها برای موارد خاص استفاده میشوند. برای نمونه تغییر مسیر 302 مخصوص تغییر مسیر موقت است.
لینکهای کنونیکال
تنظیم یک لینک کنونیکال میتواند راه حلی باشد که به گوگل بگوید اگرچه لینکهای مختلفی برای یک محتوای یکسان وجود دارد ولی تنها یکی از آنها باید ایندکس شود. میتوانید "کنونیکال" را "ترجیحی" هم بخوانید؛ اینگونه مفهوم را بهتر میرساند. در صورتی که لینک کنونیکال را بهطور صحیح ایجاد کنید، تمامی مطالب تکراری کد صحیحی در قسمت <head> صفحهی جوملا خواهند داشت. این امر منجر به هدایت به نسخهی ترجیحی میشود. برای نمونه بیایید نگاهی به صفحهای که در حال دیدنش هستید بیندازیم. این صفحه از دو راه قابل دسترسی است:
/index.php?option=com_content&Itemid=125&catid=15&id=18&lang=fa&view=article
/seo/duplicate-content
لینک اول یک لینک کنونیکال دارد که به گوگل بگوید: این همان صفحهی مربوط به لینک سازگار با سئو است، فقط کد قسمت <head> را چک کن.
<link href="https://asotech.ir/seo/duplicate-content" rel="canonical"/>
استفاده از این تکنیک باعث میشود بتوانید از ایندکس شدن لینکهای تکراری توسط گوگل جلوگیری کنید؛ حتی زمانی که قابل دسترسی باشند.
اگر واقعاً باید از تگهای کنونیکال استفادهکنید (و میدانید چهکاری انجام میدهید)، بهتر است از یک افزونه استفادهکنید. افزونه مورد علاقهی من برای ایجاد تنظیمات کنونیکال صحیح در محیط جوملا، افزونه 4SEO است. این افزونه بهطور فوقالعادهای تنظیمات کنونیکال درستی ایجاد میکند. بهطور پیشفرض تگهای کنونیکالی که به خود صفحه اصلی ارجاع میدهند غیرفعالاند، ولی میتوانید به راحتی در تنظیمات صفحه آن را فعال کنید.
قوانین پیشرفته در .htaccess
با استفاده از فایل .htaccess در جوملا میتوانید چند مشکل لینکهای تکراری را حل کنید البته در صورتی که قابلیت بازنویسی لینک (URL-rewriting) فعال باشد. پیش از این در مورد چگونگی تغییر مسیر www و غیرwww و چگونگی ایجاد تغییر مسیرهای 301 صحبت کردهایم؛ شما همچنین میتوانید از این راه حل برای خلاص شدن از انواع مشکلات دیگر استفادهکنید. برای نمونه فرض کنید لینکهای شما با یا بدون وجود اسلش انتهایی قابل دسترس هستند؛ یعنی هر دو لینک /page1/ و /page1 محتوای یکسانی نمایش میدهند. در این صورت میتوانید تنها با استفاده از یک کد کوتاه نسخهی اسلشدار را به نسخهی بدون اسلش تغییر مسیر دهید.
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.+)/$ http://%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
سپس دوباره تست کنید که آیا اسلش انتهایی واقعاً حذف شده و سایتتان کار میکند یا خیر. همیشه مراقب تغییرات .htaccess باشید! پارامترها نیز میتوانند همین مشکلات را به وجود بیاورند؛ مثلاً تنظیم سایز فونت میتواند باعث شود گوگل تصور کند که دو صفحهی متفاوت وجود دارند:
/contact.php- /contact.php?font-size=larger
از افزونه استفادهکنید
در سایتهای کوچک با پیکربندی .htaccess ،robots.txt و شاید استفاده از یک افزونه برای ایجاد تغییر مسیر 301 میتوان بهراحتی از این مشکلات جلوگیری کرد. ولی در سایتهای بزرگ احتمالاً استفاده از یک افزونه SEF مؤثرتر است. کمی زمان میبرد تا کار با افزونهها را یاد بگیرید، پس ابتدا آنها را روی سایتهایی که مهم نیستند امتحان کنید. این افزونهها در صورت استفاده درست تمامی مشکلات ناشی از لینکهای تکراری را از روی سایتتان محو میکند. با این وجود، اگر اشتباه استفاده شوند اثر آن کاملا برعکس است.
بعضی از افزونههای SEF معروف عبارتند از:
- 4SEF by Weeblr
- PWT SEO
- Route66 by Firecoders
- RS-SEO
Google Search Console
همیشه اطمینان حاصل کنید که سایتتان در Google Search Console ثبت شده است. این برنامه مشکلات سایت شما را حل نمیکند ولی در مورد وضعیت سایتتان به شما بازخورد میدهد. بازخوردهایی که شامل مشکلات ناشی از محتوای تکراری و ایجاد لینکهای کنونیکال نیز میشود.