تحقیق کلمات کلیدی و کپی رایتینگ در جوملا

تحقیق کلمات کلیدی در جوملا

با اینکه موضوع تحقیق کلمات کلیدی مختص به جوملا نیست، ولی یکی از مهم‌ترین مراحل فرآیند سئو برای هر سایتی است.

تحقیق کلمات کلیدی به عنوان پیش‌نیاز سئوی هر سایت

 ابتدا یک هشدار کوتاه اما بسیار مهم می­‌دهم: مطمئن شوید که محتوای شما بر روی خوانندگان‌تان (مخاطبین) متمرکز است. بیشتر افراد برای نوشتن فقط گوگل را مدنظر قرار می‌دهند و مخاطبین واقعی خود را فراموش می‌کنند که منجر به ایجاد متنی می‌شود که پر از کلمات کلیدی است که به شکل ناشیانه به کار رفته‌اند و خواندن آن وحشتناک است! 

تا زمانی که کاربران اولین اولویت شما هستند، تا حد امکان از کلمات کلیدی خود به شکل صحیح و عاقلانه استفاده کنید. اگر بین خوانایی و استفاده دقیق از کلمه کلیدی مغایرتی وجود داشته باشد، خوانایی مطلب را بر سئو ترجیح دهید و نحوه نگارش متن خود را بررسی کنید.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

قبل از اینکه کلمات کلیدی خود را انتخاب کنیم یک نکته از گوگل را باید توجه داشته باشیم: گوگل اخیرا ادعا کرده است که کمتر از کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی صفحات استفاده می­‌کند و بیشتر به مفاهیم و موضوع‌های محتوایی می‌­پردازد و شما نیز باید این نکته را در تحقیق کلمات کلیدی لحاظ کنید. گوگل معمولا می‌تواند موضوع محتوای شما را از روی متن کاملی که می‌نویسید تشخیص دهد و این کار فقط با بررسی کلمه کلیدی با تکرار بالا در متن، انجام نمی‌شود. این موارد به این معنا نیست که کلمات کلیدی اهمیت چندانی ندارند، بلکه باید در زمان تحقیق کلمات کلیدی سعی کنید کلمات مترادف یا LSI را نیز پیدا کنید و با به‌کارگیری عبارات مترادف و جایگزین، در متون خود تنوع ایجاد کنید.

کلمه کلیدی واقعی را به‌کار بگیرید

بسیار مهم است که کلمات کلیدی را انتخاب کنید که کاربران شما آن‌ها در گوگل جستجو می‌کنند، نه کلمات کلیدی که فکر می‌کنید آن‌ها باید استفاده کنند! و به همین علت است که باید فرآیند تحقیق کلمات کلیدی قبل از تولید محتوا انجام شود.

تعیین مجموعه‌ای از کلمات کلیدی

یکی از اولین کارهایی که باید در یک فرآیند تحقیق کلمه کلیدی مناسب انجام داد، تعیین مجموعه کلمات کلیدی است که قرار است از آن‌ها استفاده کنید. معمولا باید با یک ایده کلی شروع کنید، اما تحقیقات بیشتری انجام دهید چون ارتباط کل مطالب سایت بر پایه استفاده صحیح از کلمات کلیدی شما خواهد بود. مطمئن شوید که فقط یک کلمه کلیدی را هدف قرار نمی­‌دهید، بلکه طیفی از کلمات کلیدی مرتبط و هم‌معنی را در نظر بگیرید (به‌ویژه به‌دلیل تمرکز فعلی گوگل بر روی مفاهیم به جای کلمات کلیدی).

این کار را با تامل و درایت انجام دهید و در ابتدای تحقیقات کلمات کلیدی، یک لیست اولیه از کلمات کلیدی مناسب را بسازید. از خانواده یا همکاران خود بخواهید که در جلسات طوفان فکری به شما کمک کنند. سپس لیست را با مترادف‌ها یا تغییرات ساده یا چندگانه توسعه دهید. در مرحله دوم، از پیشنهادهای جستجوی گوگل (google suggestions) در پایین صفحه جستجو استفاده کنید. تصویر زیر پیشنهادهای جایگزین برای عبارت جستجوی تحقیق کلمات کلیدی را نشان می‌دهد:

عبارت های پیشنهادی گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی

از گوگل ادوردز (گوگل کیورد پلنر) استفاده کنید

برای ایجاد لیست دقیق‌تر بهتر است در فرآیند تحقیق کلمات کلیدی از ابزار گوگل ادوردز کیورد برای یافتن کلمات کلیدی مشابه و نام­‌های دیگر استفاده کنید. در این مثال عبارت زیر را تایپ کردم:

• joomla SEO

• joomla search engine optimization

در مثال زیر، استفاده از همه عبارات برای من مناسب نیستند، اما اغلب به موارد بسیار مفیدی اشاره می­‌کند:

گوگل کیورد پلنر

این ابزار میانگین تعداد جستجوها در هر ماه، تخمین تقریبی از میزان رقابت، به‌علاوه لیستی از کلمات کلیدی احتمالا مرتبط و ترکیبات کلمه کلیدی را فهرست می­کند. انتخاب بهترین کلمات کلیدی از این لیست تضمین خواهد کرد که تمام ترافیک مربوطه را برای عبارات جستجوی مرتبط دریافت می‌کنید. اما از همه آن‌ها استفاده نکنید، چون احتمالا کار روی بیشتر این کلمات بی­نتیجه خواهد بود!  

توجه: از ماه آگوست سال 2016 گوگل دیگر حجم­‌های دقیق جستجو را ارائه نمی­‌کند، بلکه فقط حجم­‌های تقریبی مانند 1000 تا 5000 را ارائه می­‌دهد. فقط تبلیغ­‌کنندگانی که پول پرداخت می­‌کنند، حجم‌­های دقیق یا آمار ترافیک دقیق هر کلیدواژه را دریافت می‌­کنند!

ابزارهای مشهور تحقیق کلمات کلیدی  

یکی از ابزارهای خوب ابزار جادویی کلمات کلیدی سایت Semrush است (که این ابزار نیز رایگان است، ولی نیاز به ثبت­‌نام دارد). این ابزار هزاران عبارات جایگزین و عبارات ثانویه مرتبط برای کلمه کلیدی مشخص را فقط در عرض چند ثانیه در اختیار شما قرار می­‌دهد. من این ابزار را خیلی دوست دارم! همچنین سایت Ryte.com ابزار خوبی با عنوان گزارش TF*IDF دارد که این ابزار نیز گزینه‌های خوبی برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط دارد (و رایگان در دسترس کاربران قرار می­‌گیرد).

دیگر ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی

اگر سایت شما قدیمی است و ابتدای کار شما نیست، ممکن است اطلاعات مفید زیادی را در ابزارهای گوگل وب­مستر خود بیابید. برخی ابزارهای رایگان نیز برای تحقیقات کلمه کلیدی نسبتا مفید هستند:  

ابزار جستجوگر یا اکسپلورر کلمات کلیدی ماز (Moz): ابزاری عالی است، اما فقط 10 کلمه­ کلیدی در ماه برای کاربران جستجو می­‌کند (هر چند همچنان مفید است)

ابزار گوگل ترندز: این ابزار نیز یکی از ابزارهای خوب گوگل است. بررسی ترندها را با گذشت زمان یا در طول فصل نشان می­‌دهد تا ایده‌ه­ایی از ترند فعلی یک کلمه کلیدی در جستجوها داشته باشید.

ابزار Ubersuggest.org: این ابزار از ویژگی پیشنهاد خودکار گوگل برای پیشنهاد کلمات کلیدی خاص تقلید می­‌کند، اما ده­‌ها پیشنهاد با متداول­ت‌رین کلمات جستجو را به شما می‌­دهد.

ابزار Keywordtool.io: مشابه اوبرساجست است، ولی رابط بسیار زیبا و تمیزی دارد، که امکان تعویض آسان برای کشور و منطقه مورد نظر شما را فراهم می­‌کند و یک گزینه خوب برای کپی همه این کلمات کلیدی در کلیپ­بوردتان دارد. ضمنا این ابزار دیگر رایگان نیست.

ابزار Soovle.com: تقریبا همان کار اوبرساجست را انجام می‌­دهد، اما بجای گوگل، سایت‌­های بینگ، یاهو، ویکی­پدیا و یوتیوب را نیز هدف قرار می­‌دهد.

ابزار Keywordshitter.com: کلمه­ کلیدی یا ترکیب کلمه کلیدی را درج کنید، و صدها کلمه کلیدی مرتبط و احتمالا با دنباله طولانی و جالب را تحویل بگیرید.

نمونه ایرانی ابزار تحقیق کلمات کلیدی

سایت ایرانی جت سئو یکی از برترین سایت‌های بررسی آنلاین سئو وب سایت است که ابزارهای مختلفی را برای سئو سایت در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از ابزارهای کاربردی آن واژه گستر است که به کمک آن می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر خود را از طریق این ابزار بدست آورید. کافیست که کلمه کلیدی را در باکس مربوطه بنویسید و کلمات کلیدی مشابه آن را برای شما لیست می‌کند:

تحقیق کلمات کلیدی جت سئو

استفاده بهینه از کلمات؛ یک اصل مهم در تحقیقات کلمات کلیدی

 اول از همه، انتخاب نام دامنه‌ای که شامل کلمات­ کلیدی باشد ممکن است برای سایت شما خوب باشد (مثل سایت joomlaseo.com)، اما قطعا احتمال رتبه‌­بندی بسیار خوب برای نام دامنه‌ای که کلمات کلیدی در آن به کار نرفته‌اند هم وجود دارد. سپس بهتر است از کلمات کلیدی خود در همه جای سایت، از URL و محتوای اصلی خود گرفته تا عناوین، متا دیتا و غیره استفاده کنید. اما این کار را خیلی عاقلانه انجام دهید و این کار را زیاد تکرار نکنید (بدون به‌زور قرار دادن در متن یا تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی).

همچنین این لینک در سایت magazine.joomla.org مطالب جالبی درباره به‌روز رسانی­‌های اخیر گوگل برای جلوگیری از بیش­ بهینه‌­سازی یا بهینه‌سازی بیش از حد دارد. یک ابزار خوب که می­‌تواند به شما در نوشتن متون سئومحور کمک کند نیز ابزار Webtexttool است. می­توان از این ابزار در مطالبی که در سایت جوملای خود دارید، به صورت لحظه‌ای و در حین نگارش مطلب استفاده کنید.

بار دیگر تاکید می‌کنم که در هنگام نوشتن محتوای خود، بر خوانایی آن تمرکز کنید. متنی که فقط با تمرکز زیاد بر کلمات کلیدی نوشته شود، بازدیدکنندگان را از سایت شما بیزار خواهد کرد. یکی از ابزارهای خوب برای بررسی خوانایی متن هم اپلیکیشنی موسوم به همینگوی است (Hemingway app) که در پایان می‌توانید متون خود را با استفاده از این اپ چک کنید.

سینا حیدری
سینا حیدری
طراح و توسعه‌دهنده وب و مدیر عامل شرکت آسوتک است. او از سال 1387 همراه جوملا بوده و تا به امروز بیش از 250 پروژه دولتی، تجاری و شخصی را با جوملا طراحی و پیاده‌سازی کرده است. او معتقد است که "حرفه‌ای‌ها جوملا را انتخاب می‌کنند."

نوشتن دیدگاه

ارسال