توضیحات متا یا Meta Description در جوملا و تاثیر آن در سئو

توضیحات متا یا meta description در جوملا

توضیحات متا (meta description)، در هیچ بخشی از سایت شما به طور مستقیم مشهود نیست، مگر اینکه کد HTML صفحه را بررسی کنید.

از این بخش فقط باید برای ارائه خلاصه کوتاهی از صفحه به ربات‌های جستجو (مانند گوگل) استفاده شود. اگر این بخش به‌درستی تنظیم شود، ربات‌ها می‌توانند از آن به‌عنوان خلاصه‌ای که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده می‌شود، استفاده کنند. همچنین شما می‌توانید آن را به عنوان یک تبلیغ رایگان برای صفحه سایت خود نیز در نظر بگیرید، چون می‌تواند مردم را ترغیب کند تا از طریق گوگل وارد سایت شما شوند (افزایش CTR):

متا دیسکریپشن در جوملا

توضیحات متا در واقع، به‌عنوان عامل رتبه‌بندی سایت استفاده نمی‌شود؛ به همین خاطر مردم گاهی اوقات فکر می‌کنند اهمیتی از لحاظ بهینه‌سازی برای موتور جستجو (SEO) ندارد. با این‌حال، تأثیر آن بر نرخ کلیک صفحه می‌تواند بسیار زیاد باشد. بهترین روش برای توضیح اهمیت آن این است که آن را مانند یک عبارت تبلیغاتی کوچک و رایگان برای سایت خود در نظر بگیرید.

تنها چیزی که گوگل از آن تنفر دارد تکرار توضیحات متا در صفحات متعدد است. حتی گوگل در وبلاگ سایت خود اعلام کرده است که خالی گذاشتن توضیحات متا بهتر از توضیحات متا تکراری است. اگر برای صفحات خود توضیحات متا وارد نکنید، گوگل تلاش می‌کند تکه‌ای از متن صفحه را به عنوان خلاصه انتخاب کند و معمولاً هم خلاصه‌ای مناسب انتخاب می‌کند، البته ممکن است گاهی از جملات ناقص و.... استفاده کند.

با این‌حال، اگر خودتان توضیحات متا را وارد کنید، کنترل کاملی روی این متن دارید، البته به شرطی که متن انتخابی مرتبط با نتایج جستجو باشد. مثلا اگر یک کاربر کلمه "سئو جوملا" را جستجو کند، اما در توضیحات متا شما این کلمه وجود نداشته باشد، گوگل احتمالاً توضیح شما را نادیده می‌گیرد و از توضیح‌های خودش استفاده می‌کند. مزایای استفاده از توضیحات متا صحیح عبارت است از:

  • اگر توضیح خود را محدود به حداکثر 160 کاراکتر کنید، این توضیحات ناقص نخواهند شد و نامرتب نخواهند بود.
  • اگر توضیحات متا به خوبی نوشته شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران روی سایت شما کلیک کنند که برای رتبه‌بندی سایت شما نکته مثبتی است.
  • گوگل از توضیحات متا برای افزایش رتبه‌ سایت شما استفاده نمی‌کند، اما اگر درست تنظیم شود، احتمالاً نرخ بازدید بالاتری خواهید داشت و همین به نفع شماست.
  • گوگل از تکرار توضیحات متا متنفر است.
  • اگر کلمات کلیدی که مردم در گوگل جستجو می‌کنند در توضیحات متا شما باشد، در صفحات نتایج به‌صورت پُررنگ نمایش داده می‌شوند و جلوه بیشتری برای مخاطبین دارد.

کلمه کلیدی در متا دیسکریپشن جوملا

در مورد طول بهینه برای توضیحات متا بحث‌های زیادی وجود داشته است. گوگل تا نوامبر ۲۰۱۷ محدودیتی تقریباً ثابت به میزان حدود ۱۶۰ کاراکتر داشت (در واقع گوگل از شمارش پیکسل استفاده می‌کند که کار با آن دشوار است)، اما سپس آن را به حدود ۳۲۰ افزایش داد. همین باعث شد تا بسیاری از مردم توضیحات خود را بازنویسی کنند، تا اینکه متوجه شدند ۶ ماه بعد باید توضیحات خود را به حالت قبل برگردانند؛ زیرا گوگل تغییرات را به حالت قبل برگرداند. به نظر من این حرکت عجیبی از جانب گوگل بود، اما هر چه که بود تمام شد. حالا آن‌ها می‌گویند که هیچ الزام رسمی وجود ندارد و توضیحات متا با توجه به کلیدواژه‌های جستجو شده متفاوت است، اما در ۹۰ درصد موارد، همان محدودیت قبلی (160 کارکتر) هنوز وجود دارد.

بهترین توصیه برای بهینه‌سازی توضیحات متا در صفحات جوملا این است: اطمینان حاصل کنید که خلاصه جذابی از صفحه را در ۱۶۰ کاراکتر توضیح دهید. سپس دقیقاً همان متن را در توضیحات متا خود کپی کنید. شما می‌توانید برای موارد نادری که شاید تعداد کاراکتر بیشتری نمایش داده شود، بیشتر از این تعداد حروف هم استفاده کنید، اما بیش از حد وقت نگذارید. در نهایت گوگل در مورد توضیحات متا بسیار دقیق عمل می‌کند. واقعاً باید درست عمل کنید تا گوگل از آن برای نمایش در صفحات خود استفاده کند.

تنظیمات جوملا: تنظیم کلی توضیحات متا برای همه صفحات سایت، خوب یا بد؟

هنگام ساخت یک سایت جوملا، گاهی توصیه می شود که ابتدا یک توضیحات متا کلی با استفاده از تنظیمات پیکربندی کلی سایت اضافه کنید. این کار باعث می شود که هر صفحه یک توضیحات متا داشته باشد. با این حال، این توضیحات متا برای همه صفحات سایت یکسان خواهد بود که همین موضوع باعث می شود من همیشه آن را خالی بگذارم (بعدا آن را برای هر صفحه به صورت جداگانه اضافه می‌کنم) و شدیدا توصیه می‌کنم شما هم همین کار را انجام دهید. البته اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید، می توانید آن را از مسیر زیر فعال کنید:

سیستم > تنظیمات کلی > تب سایت > تنظیمات متا

در فیلد توضیحات متا سایت با استفاده از کلمات کلیدی اصلی سایت، توضیحات متا را برای همه صفحات سایت وارد کنید.

توضیحات متا در تنظیمات جوملا

مشکل مشابهی هم ممکن است هنگامی که در یک منو، آیتمی با نوع مقالات بلاگ وجود داشته باشد رخ دهد. اگر در این صورت در بخش Metadata  آیتم منو، توضیحات متا وارد کنید، تمام مقالات داخل بلاگ، همان توضیحات متا را خواهند داشت، البته زمانی که مقالات آن دسته از سایت شما توضیحات متا جداگانه‌ای نداشته باشند. پس اگر این مقالات توضیحات متا ندارند، بهتر است توضیحات متا آیتم منوی اصلی را هم خالی بگذارید.

توضیحات متا برای هر صفحه

اطمینان حاصل کنید که هر صفحه، توضیحات متا منحصر به فردی دارد. واژه «منحصر به فرد» واقعا کلمه کلیدی در این جمله است! پس هر صفحه می‌تواند برای کلمه کلیدی خاص خود یا ترکیب کلمات کلیدی رتبه بندی جداگانه‌ای داشته باشد. اگر سایت شما بسیار بزرگ باشد، این کار احتمالاً زمان بر است. در این مواقع، بهتر است اولویت‌بندی داشته باشید: از صفحه اصلی و آیتم های منوی اصلی شروع کنید و کار خود را تا جایی که وقت دارید ادامه دهید.

می‌توانید توضیحات خود را به طور جداگانه برای هر مقاله، دسته‌بندی یا سطح منو تنظیم کنید. اگر وب‌سایت شما ساده است و تعداد کمی مقاله در آن دارید که هر مقاله به آیتم منو متصل است، فرقی نمی‌کند که کدام یک را انتخاب کنید. در وب‌سایت‌های بزرگتر یا وب‌سایت‌هایی که از نمایش وبلاگ استفاده می‌کنند، همه صفحات به آیتم منو متصل نیستند. بهترین راه برای این موارد، تنظیم توضیحات در هر مقاله و برای نمایش دسته‌بندی‌ها در هر دسته‌بندی و برای بقیه صفحات در سطح منو است.

متداول‌ترین روش، مدیریت مقاله است. در هر مقاله، در تب Publishing  فیلد Meta Description را پیدا می‌کنید. در Menu Manager زیر گزینه‌های Metadata هم می‌توانید آن را ببینید:

توضیحات متا جوملا برای هر مقاله

توجه کنید که اگر هر دو مورد تنظیم شوند، از توضیحات آیتم منو استفاده می‌شود و توضیحات متا در منو جایگزین توضیحات متا در مقاله خواهد شد.

افزونه‌های جوملا

افزونه‌های زیادی وجود دارد که به شما در نوشتن توضیحات متا کمک می‌کنند که در اینجا یکی از بهترین افزونه‌های جوملا در این زمینه را برای شما معرفی می‌کنیم.

افزونه 4SEO

من اغلب برای صفحات سایت‌هایی که طراحی می‌کنم از افزونه 4SEO استفاده می‌کنم که برای تحلیل ویژگی‌های صفحه‌ای که می‌خواهید به آن بپردازید بدون نیاز به بررسی کد HTML مناسب است. این افزونه امکانات بسیار زیادی دارد و عنوان صفحه و توضیحات متا هر صفحه را در یک نگاه مي‌تواند به شما نشان دهد:

افزونه 4seo برای مدیریت توضیحات متا

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این افزونه توضیحات متا و سایر اطلاعات مهم صفحه مورد نظر را در یک داشبورد نشان می‌دهد.

سینا حیدری
سینا حیدری
طراح و توسعه‌دهنده وب و مدیر عامل شرکت آسوتک است. او از سال 1387 همراه جوملا بوده و تا به امروز بیش از 250 پروژه دولتی، تجاری و شخصی را با جوملا طراحی و پیاده‌سازی کرده است. او معتقد است که "حرفه‌ای‌ها جوملا را انتخاب می‌کنند."

نوشتن دیدگاه

ارسال