عنوان صفحه و متا دیتا عنوان صفحه در جوملا

عنوان صفحه و متا دیتا عنوان صفحه در جوملا

تنظیم صحیح متا دیتا (metadata) از نظر سئو بسیار حیاتی است که در زیر ساختار سایت شما پنهان است.

در حالی که بسیاری از پارامترهای سئو به راحتی برای کاربران قابل مشاهده هستند (مانند هدینگ‌ها، آدرس‌های URL، لینک‌ها و غیره)، metadata  تنها در کد HTML قابل مشاهده است. وظیفه اصلی metadata ارسال اطلاعات به صورت مستقیم به موتورهای جستجو است. وقتی از metadata برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو صحبت می‌کنیم، معمولا به عنوان صفحه (در این مقاله) و meta-description اشاره می‌شود. برخی ممکن است بگویند که همچنان meta-keyword وجود دارند، اما این‌ها توسط موتورهای جستجو دیگر استفاده نمی‌شوند. می‌توانید فیلدهای مرتبط با meta-keyword را خالی بگذارید، اگرچه این فیلد هنوز هم در جوملا وجود دارد. همچنین تعدادی metadata پیشرفته‌تر نیز وجود دارد که در فصل‌های بعدی مورد بحث قرار خواهند گرفت.

ابتدا من اهداف و نیازهای اصلی عناوین صفحه را بررسی خواهم کرد، سپس به بررسی نحوه تنظیم آن‌ها در جوملا خواهم پرداخت.

عنوان صفحه : الزامات

عنوان (که اغلب به عنوان عنوان صفحه نامیده می‌شود) یکی از مهم‌ترین موارد برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است، حتی برخی افراد ادعا می‌کنند که مهم‌ترین مورد است. برای یکپارچه‌سازی در این مورد، باید بدانیم که این عنوان همان عنوانی است که در یک صفحه نمایش داده می‌شود، اما تنها در حالت نمایش به صورت کد با تگ <title> قابل مشاهده است:

<title>Meta title or page title: crucial for SEO and CTR</title>

شما می‌توانید آن را در قسمت تب مرورگر خود ببینید

نمایش عنوان صفحه در مرورگر

با این حال گوگل و سایر موتورهای جستجو از آن به عنوان، عنوان اصلی در نمایش نتایج جستجو استفاده می‌کنند، مانند تصویر زیر :
نمایش عنوان صفحه جوملا در نتایج گوگلتوجه داشته باشید که اگر عنوان صفحه‌ای که تنظیم کرده‌اید مرتبط نباشد، گوگل گاهی اوقات آن را با یک عنوان معنی‌دارتر جایگزین می‌کند. عنوان صفحه یک پارامتر مهم برای رتبه‌بندی گوگل است، بنابراین مطمئن شوید که کلمات کلیدی خود را با زیرکی و دقت استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید از آن برای تأثیرگذاری بر روی کاربران استفاده کنید: عناوین صفحات جذاب باعث افزایش جلب توجه‌ کاربران می‌شوند تا بر روی آن‌ها کلیک کنند.

موردی که باید از انجام آن اجتناب کنید، این است که عنوان صفحات خود را خیلی طولانی نکنید، چون ممکن است به این شکل درآید:

عنوان صفحات طولانی در گوگل

مشاهده می‌کنید که عنوان‌های طولانی با چند نقطه در انتهای عنوان ... قطع می‌شوند و باقی عنوان نمایش داده نمی‌شود. گاهی اوقات این موضوع اینقدر بد نیست، اما گاهی اوقات کلمه کلیدی شما برای کاربران در گوگل پنهان می‌شود. اگر تعداد کاراکتر عنوان زیر 60 کارکتر باشد معمولا عنوان صفحه کوتاه نمایش داده نمی‌شود. همچنین توجه داشته باشید که در حالت نمایش در موبایل، شاید حتی لازم باشد عنوان صفحه کمی کوتاه‌تر باشد (حدود 50 کاراکتر). توجه داشته باشید که این یک نیاز ثابت نیست. در واقع، گوگل برای این کار از عرض پیکسل استفاده می‌کند و تعداد کاراکتر فقط یک معیار میانگین است.

تنظیمات عنوان صفحه در جوملا

عنوان صفحه از عنوان مقاله شما در جوملا یا عنوان منو گرفته می‌شود. (البته اگر مقاله شما در منوی بلاگ جوملا به عنوان یکی از مقاله‌های دسته بندی مربوطه یا به عنوان یک مقاله مستقل از طریق نمایش یک مطلب خاص در منوی جوملا نمایش داده شود.) از آن جایی که عناوین منوها معمولا خیلی کوتاه هستند، نتیجه مد نظر شما را نداشته باشد: به عنوان مثال، عنوان صفحه‌ "خانه یا صفحه نخست" برای صفحه اصلی سایت شما یکی از این موارد است.
خوشبختانه، راه‌های زیادی برای پیکربندی عنوان صفحه در جوملا وجود دارد که ما درباره این روش‌ها صحبت می‌کنیم.

استفاده از اسم سایت در عنوان صفحات

می‌توانید اسم سایت را به عنوان بخشی از عنوان صفحه، چه در ابتدا و چه در انتهای عنوان صفحه اضافه کنید:

اسم سایت در عنوان صفحه جوملا

اگر نام سایت حاوی کلمه کلیدی شما باشد، شاید بهتر باشد که آن را به عنوان صفحات سایت اضافه کنید، اما قانون خاصی در این مورد وجود ندارد. اگر نام سایت شما مثلا برند تست باشد و آن را به صورت پیشوند به عناوین همه صفحات سایت اضافه کنید، در این صورت عنوان صفحه برای منوی خانه سایت شما به صورت خانه - برند تست تغییر می‌یابد. معایب استفاده از این روش این است که این یک تنظیم کلی برای تمام صفحات سایت شما صورت می‌گیرد، به همین دلیل در بیشتر موارد، این تنظیم در جوملا را "خیر" انتخاب می‌کنم و عناوین صفحات را به صورت دستی برای هر صفحه تغییر می‌دهم.

استفاده از فیلد عنوان صفحه مرورگر در هر مطلب

در جوملا ۳.۷ یک فیلد جدید اضافه شده که تنظیم عناوین صفحه را خیلی راحت‌تر کرده است. این فیلد "عنوان صفحه مرورگر" نام دارد و در قسمت پایین تب گزینه‌ها در قسمت هر مطلب وجود دارد. البته که پیدا کردن آن برای بار اول ممکن است سخت باشد ولی بعد از پیدا کردن آن استفاده از آن برای شما بسیار راحت خواهد بود.

عنوان صفحه مرورگر در مطلب جوملا

 

توجه داشته باشید که این فیلد فقط برای مقالاتی که در منوهای جوملا با ویژگی نمایش بلاگ، لیست، ویژه و ... هستند، اعمال می‌شود. اگر یک مقاله به صورت مستقیم به یک منو اضافه شده و به عنوان مقاله یک مطلب خاص نمایش داده شود، عنوان صفحه‌ای که در بخش منو اعمال کرده باشید نمایش داده خواهد شد. (در جوملا تنظیمات منو بر تنظیمات مطلب اولویت دارد) ولی مشکلی نیست، چون می‌توانید در تنظیمات منو نیز عنوان صفحه تعریف کنید.

استفاده از گزینه فیلد عنوان صفحه مرورگر در منوها

می‌توانید از گزینه عنوان صفحه مرورگر در قسمت منوها استفاده کنید تا عنوان پیش فرض صفحه را تغییر دهید:
عنوان صفحه مرورگر در منو جوملا

با استفاده از این گزینه می‌توانید کنترل کاملی روی عنوان صفحه خود داشته باشید. حالا یک عنوان صفحه کامل و عالی دارید!

استفاده از افزونه‌های جوملا

افزونه‌هایی در جوملا وجود دارند که به شما کمک می‌کنند عناوین صفحات خود را بهبود بخشید. این افزونه‌ها امکاناتی از قبیل نمای کلی داشبورد متا دیتا، شمارنده تعداد کارکتر در فیلدهای عنوان صفحه (و توضیحات متا) و غیره ارائه می‌دهند.

OSmeta: اگر به دنبال یک داشبورد زیبا برای تغییر متا دیتا سایت خود هستید، می‌توانید از افزونه OSmeta استفاده کنید. در یک صفحه کامل، به راحتی می‌توانید بر روی متادیتاهای خود تمرکز کنید و تغییرات گروهی اعمال کنید:

افزونه osmeta جوملا

PWT SEO: یک افزونه کارآمد است که به شما در بهینه‌سازی عناوین صفحات و سایر محتواها/متادیتاها کمک می‌کند. این افزونه اطلاعاتی از جمله طول مناسب برای عنوان صفحه، حاوی کلمات کلیدی و پیش‌نمایش گوگل از محتوای سایت شما را ارائه می‌دهد.

افزونه pwt seo جوملا

 

و اما بهترین افزونه از نظر من 4SEO از Weeblr است. علاوه بر ویژگی‌های دیگر، این افزونه امکان نگهداری بسیار آسان از متا دیتا را هم در بخش مدیریت و هم در بخش کاربری سایت فراهم می‌کند:

افزونه 4seo جوملا

 

سینا حیدری
سینا حیدری
طراح و توسعه‌دهنده وب و مدیر عامل شرکت آسوتک است. او از سال 1387 همراه جوملا بوده و تا به امروز بیش از 250 پروژه دولتی، تجاری و شخصی را با جوملا طراحی و پیاده‌سازی کرده است. او معتقد است که "حرفه‌ای‌ها جوملا را انتخاب می‌کنند."

نوشتن دیدگاه

ارسال