پیاده‌سازی ساختار اصولی لینک‌ ها در جوملا

ساختار اصولی لینک ها در جوملا

 قبل از اینکه در سایت خود شروع به محتوا گذاری کنید باید در مورد ساختار منطقی سایت خود تصمیم گیری کنید.

پیش از اینکه سایت شما بزرگ شود باید ساختار سایت خود را بهینه طراحی کنید که در آینده مجبور به ساختار بندی مجدد سایت خود نشوید. در پروژه‌های بزرگی که انجام دادیم معمولا طراحی مجدد ساختار سایت از جمله مشکلاتی است که به سادگی قابل حل نیست و تاثیرات منفی روی سئوی سایت و ایندکس صفحات می‌شود.

 ساختار مجموعه‌های جوملا را منطقی ایجاد کنید

ساختن ساختارهای منطقی در مجموعه‌های (دسته بندی) جوملا باعث می‌شود که هم مخاطبین سایت شما و هم موتورهای جستجو ساختار سایت شما را بهتر درک کنند. (چه چیزی بهتر از این!) خوشبختانه ساختار مجموعه‌ها و ساختار منوها در جوملا به یک شکل انجام می‌شوند. به طور مثال در حال حاضر در قسمت بلاگ سایت آسوتک ما این مجموعه‌ها را داریم : آموزش جوملا، افزونه جوملا، قالب جوملا، سئو جوملا و سرعت جوملا و همین منوها را هم در قسمت بالای سایت مشاهده می‌کنید که ساخته شده‌اند.

نکته خیلی کلیدی که به سئوی جوملا کمک می‌کند این است که از هر مطلبی یا زیرمجموعه‌ای از جوملا به مجموعه سطح بالاتر خودش لینک داده شود. برای اینکار می‌توانید از ماژول مسیریابی سایت استفاده کنید یا به صورت دستی از مقاله خود به مجموعه سطح بالاتر لینک بدهید و یا حتی گزینه نمایش مجموعه را در تنظیمات مطلب فعال کنید.

فراموش نکنید که بعد از ساختن هر مجموعه، توضیحات آن مجموعه را نیز ذکر کنید که باعث دریافت اعتبار بیشتر آن مجموعه می‌شود.

برای مثال در بخش بلاگ آسوتک، در مجموعه سئو جوملا علاوه بر عنوان مجموعه، توضیحات مجموعه نیز ذکر شده است:

عنوان و توضیحات مجموعه در جوملا

اگر شما این تکنیک لینک دادن از هر مطلب و زیرمجموعه به مجموعه سطح بالاتر را انجام دهید، سایت شما یک ساختار هرمی شکل به خود می‌گیرد که صفحه اصلی در قسمت بالا قرار دارد و مجموعه/منوها در سطح بعدی قرار دارند و در سطح زیرین، مطالب آن مجموعه‌ها قرار دارند: 

ساختار هرمی شکل سایت

در دنیای سئو، وقتی درباره عصاره لینک (link-juice) صحبت می‌کنیم به این منظور از آن استفاده می‌کنیم که جریان (اعتبار) لینک را به بخشی از سایت نشان دهیم. صفحاتی که لینک‌های داخلی زیادی دریافت می‌کنند نسبتا از لحاظ سئو مهمتر هستند. صفحاتی که در سطح بالاتر هرم قرار دارند به طور خودکار عصاره لینک و اعتبار بیشتری دریافت می‌کنند و به عنوان صفحات با اهمیت‌تر سایت شناخته می‌شوند و در نتیجه این صفحات مناسب کلمات کلیدی رقابتی برای تولید محتوا هستند. در حالی که صفحاتی که در پایین هرم قرار دارند معمولا مختص مطالب و مقالات سایت هستند که مناسب کلمات کلیدی long-tail هستند که ترافیک کمتری دریافت می‌کنند ولی بسیار مرتبط هستند.

از ایجاد ساختارهای عمیق لینک اجتناب کنید 

توصیه می‌شود که بیشتر از 2 سطح در ساختار لینک‌های خود نداشته باشید. تعداد بالای سطح‌ها باعث سردرگم شدن کاربر و توجه کمتر موتورهای جستجو برای سطح‌های زیرین مطالب سایت شما می‌شود:

 

نامناسب : ../blog/categories/articles/joomla/seo/link-stracture (شش سطح)

مناسب : ../blog/link-stracture (دو سطح)

 

البته که استثناهایی هم وجود دارد، مثلا برای سایت‌های فروشگاهی بزرگ تعداد سطح‌ها بیشتر خواهد شد.

بیش از 7 آیتم منو در هر منو استفاده نکنید 

همانطوری که از ساختارهای عمیق لینک نباید استفاده کنیم، از تعداد آیتم‌های منو زیاد برای هر منو نیز نباید استفاده کنیم. وقتی که تعداد لینک‌های منو بیش از 7 مورد باشد اغلب کاربران سردرگم می‌شوند و سایت را ترک می‌کنند. (افزایش bounce rate - کاهش رتبه سئو)

به جای استفاده از تعداد آیتم‌های منو زیاد، می‌توانید از زیرمنو (sub-menu) استفاده کنید. یادتان نرود که این منوها در نسخه موبایل سایت به خوبی کار کنند.

در این مثال مشاهده می‌کنید که با در آسوتک از زیر منو استفاده کردیم :

استفاده از زیر منو در جوملا

از ایجاد صفحات یتیم خودداری کنید

جوملا urlهای خود را براساس ساختار منوها ایجاد می‌کند. اگر مقاله شما از طریق منوها در دسترس نباشد، url آن مقاله براساس مجموعه - مقاله است. توصیه می‌شود که هر مطلبی که تولید می‌کنید حتما از طریق یکی از آیتم‌های منو در دسترس باشد. اگر مقاله شما از طریق لینک منو در دسترس نباشد، ممکن است منتهی به این نتیجه شود که حتی توسط کاربر هم قابل دستیابی نباشد که به اصطلاح به همچین صفحاتی صفحات یتیم (orphan page)  می‌گویند.

نکته آخر این که مطمئن شوید که یک ساختار منو داشته باشید که بتوانید روی آن به راحتی نظارت و کنترل کافی داشته باشید.

سینا حیدری
سینا حیدری
طراح و توسعه‌دهنده وب و مدیر عامل شرکت آسوتک است. او از سال 1387 همراه جوملا بوده و تا به امروز بیش از 250 پروژه دولتی، تجاری و شخصی را با جوملا طراحی و پیاده‌سازی کرده است. او معتقد است که "حرفه‌ای‌ها جوملا را انتخاب می‌کنند."

نوشتن دیدگاه

ارسال